מהי תסמונת שחלות פוליציסטיות pcos

שחלות פוליציסטיות מופיעה אצל אחת מכל חמש נשים. רוב הנשים הללו מגלות זאת רק לאחר שהן לא מצליחות להרות. בבדיקות הן יגלו שהסיבה לכך היא שיש להן שחלות פוליציסטיות PCO.  נשים רבות פונות לרפואה הסינית עקב יעילותה בטיפול בסינדרום זה בצורה טבעית וללא תופעות לוואי.
סינדרום שחלות פוליציסטיות PCOS הוא השם שניתן לסינדרום בשל המצב בו השחלות מכוסות בציסטות רבות. המחזור ארוך או לא סדיר ויש אקנה או שיעור יתר בעור באיזור בטן תחתונה. יש רכיב גנטי חזק בסינדרום זה I.e.  . רכיב זה מצוי יותר אצל נשים שיש אצלן במשפחה שחלות פוליציסטיות pcos. בבדיקות הדם נמצא ערכים גבוהים של LH וטסטוסטרון. אולטרסאונד וגינלי יראה שחלות נפוחות עם הרבה זקיקים לא קטנים ולא בשלים. תמונת המחזור היא מגוונת בצורתיה השונות בתלות בחומרת ההפרעה של חוסר האיזון ההורמונלי. יתכן ולא יתרחש כלל ביוץ , אמנוראה, וסת לא סדירה כלל. יתכן ביוץ לא סדיר אוליגמנוראה. ישנם נשים עם תסמונת שחלות פוליציסטיות במצב קל, אשר לא תראנה את כל הסימפטומים מלבד אי סדירות קלה של המחזור. נשים אלו בד"כ תצלחנה להרות, אך יתכן ויקח להן יותר זמן להצליח להרות. נשים שהביוץ שלהן מופיע לעיתים רחוקות או שאינו מופיע כלל, יסבלו מבעיית פוריות. ריבוי הזקיקים בשחלות , אצל נשים הסובלות מהסינדרום, הזקיקים ישארו בגודל קטן בחצי מהגודל התקין.
במחזור ביוץ תקין, רק זקיק אחד 'הזקיק המוביל'  ימשיך לגדול ויתבייץ בעוד האחרים יסוגו. בסינדרום שחלות פוליציסטיות כל הזקיקים מתעכבים בתהליך הגדילה ונשארים בחצי מהגודל התקין. זקיקים אלו מייצרים כמות גדולה של אסטרוגן וגם כמות מסויימת של טסטוסטרון. בלוטת הפיטיוריטי קורא את המסר של רמת אסטרוגן גבוה, מקטינה את הפרשת הורמון מגרה הזקיק FSH ומייצרת עוד LH בכוונה לגרום לביוץ משום שרמות האסטרוגן גבוהות ומצביעות כביכול שהזקיק המוביל הגיע לגודל מתאים לביוץ. בכל אופן, היות ואף לא אחד מהזקיקים בשל לביוץ, מגיעים למבוי סתום שבו אסטרוגן ו LH ממשיכים להיות מיוצרים. זה קורה היות שלא מתרחש ביוץ ולא נוצר הגופיף הצהוב, אז אין חיווי להפסקת הייצור של האסטרוגן והפרוגסטרון.


חומרת הביטוי של סינדרום השחלות הפוליציסטיות pcos מושפע מאחוז השומן בגוף. נשים הסובלות משחלות פוליציסטיות מבייצות בתדירות גדולה יותר כאשר הן יורדות מהמשקל הרגיל שלהן ולחילופין, תדירות הביוץ שלהן יורדת כאשר הן מוסיפות משקל לגופן.
אבחנה זו יצרה אצל ממוחים בתחום הגניקולוגיה, תאוריה שגן או גנים שגורמים לנטייה לשחלות פוליציסטיות pcos נשמרים משום שיש להם שימוש במצבי רעב i.e. . אצל רוב הנשים שמפסיקות לבייץ, בזמן שהן יורדות הרבה במשקל, אלו עם השחלות הפוליציסטיות מתחילות לבייץ ולהשיג הריונות כשהן יורדות במשקל, כך שאין ירידה דרסטית בהיקף האוכלוסיה.
גניקולוגים ומומחי פוריות בארצות המערב, נותנים במצב של שחלות פוליציסטיות pcos גלולות למניעת הריון לנשים, כל עוד אין בכוונתם ללדת. נשים במצב זה הרוצות להרות, בדרך כלל מקבלות תרופת מטפורמין (דיאפורמין ) , המאזנת את רמת האינסולין ומורידה את רמת הסוכר בדם, עוזרת לירידה במשקל ומעלה את תדירות הביוץ . תרופות עם FSH ניתנות להשריית ביוץ, למרות שטיפול זה מעט מסוכן, בגלל מספר הרב של זקיקים בשחלות היכולים להיות מגורים מהתרופה ולהגיע למצב מסוכן של גירוי יתר שחלתי.
במחקרים אחרונים נמצא קשר ישיר בין תסמונת השחלות הפוליציסטיות למחלות כגון סכרת ולחץ דם גבוה.

כיצד דיקור סיני וצמחי מרפא מטפלים בשחלות פוליציסטיות pcos

הרפואה הסינית מטפלת כבר אלפי שנים ביעילות בבעיות גינקולוגיות שונות. בכתבים  עתיקים מלפני 1500 שנים מתוארים הסימפטומים של שחלות פוליציסטיות ודרכי הטיפול בהן בעזרת אקופונקטורה (דיקור סיני) וצמחי מרפא. גם היום בתקופה המודרנית מטפלים באותן השיטות. 
בקליניקה בנוסף לדיקור סיני וצמחי מרפא אני מתאים תפריט מיוחד על מנת להשיג תוצאות טובות ומהירות יותר. שיטת טיפול זו טבעית וללא תופעות לוואי. ישנם שיטות רבות ברפואה משלימה אשר מטפלים בשחלות פוליציסטיות אך מבין כל תחומי הרפואה האלטרנטיבית הטיפול ברפואה סינית בבעיות הורמונליות הוא היעיל ביותר. במחקרים  הוכיחו  באופן חד משמעי את יעילות הטיפול בבעיות הורמונליות בכלל ובשחלות פוליציסטיות בפרט.
תסמונת השחלות הפוליציסטיות pcos נכללת תחת הנושא של אמנוראה מסיבה של  לחות ליחה. בגלל שבעבר הפרעה זו הובחנה לרוב אצל נשים עם עודף משקל. שהמטבוליזים שלה נפגע בגלל הלחות והפסיקה לבייץ. על פי הרפואה הסינית המסורתית TCM שחלות מוגדלות הן תוצאה של צבירת לחות, שהופכת לליחה. בכל אופן ישנם צורות רבות של הפרעת שחלות פוליציסטיות  PCOS רובן אלה לא גורמות בהכרח להפסקת הביוץ וכיום זה מאובחן כמצבים מתונים של PCOS. אחת לחמש נשים בכלל האוכלוסיה תאובחן כסובלת מהפרעה זו, אם תבדקנה כל הנשים בצורה מדוקדקת ומעמיקה. רבות מהנשים  הללו, תראנה מעט מאוד סימנים מובהקים של מצב עודף לחות וליחה. ב PCOS תיפקוד השחלה לקוי. לכן, אנו מניחים שחולשת הכליות מעורבות וגורמת לבעיית שחלות פוליציסטיות PCOS הנגרם כתוצאה מחולשת יאנג הכליות מערב גם צבירת לחות וליחה וכן משקל עודף. הפרעת שחלות פוליציסטיות  PCOS הנגרמת מחולשת ייו הכליות , יתכן והוא מולד או מגיע ממצב של חוסר צי ודם או התקעות של צי האנרגיה. יחס בן ערכי ה FSH לערכי ה LH בפרופיל ההורמונלי של נשים המאובחנות בתסמונת  PCOS עוזר לאבחנה ברפואה הסינית ב TCM. יחס בן LH ל FSH גדול יותר מ 2.5 הוא חיווי לאבחנה כי ישנה חולשה של יאנג הכליות וצבירת יתר של לחות וליחה בגוף. כשהיחס בינהם קטן משתיים, אז המסקנה היא שחולשת יין הכליות יותר דומיננטית. טיפול בחיזוק יאנג הכליות יותר מצליח במקרה  שאנו רוצים להשיג ביוץ והתעברות מאשר טיפול ביין הכליות.פרפ יו ג'ין שעורך מחקרים בשנחאי, תיאר תוצאות של מחקר שנמשך 6 חודשים  בטיפול בנשים עם התסמונת ע"י שימוש בצמחי מרפא סינים. תוצאות המחקר מראות שטיפול ביאנג הכליות הביא להצלחה של 83% בהשגת ביוץ ו 50% השגת הריון. בטיפול ביין הכליות הושגו תוצאות של 70% בהשגת ביוץ ו 41% הריונות.  טיפול בנשים עם תסמונת שחלות פוליציסטיות, מחייב התאמה אישית של טיפול לכל אחת לפי ההבחנה שלה. בקצה אחד של ספקטרום התסמונת, תאור המצב יהיה של אישה הסובלת מחוסר יין וזה יבוא לידי ביטוי בדופק דק חוטי וחסר שקט שהביוץ שלהן אינו סדיר ולא מופיע לעיתים קרובות וישנם ערכי טוסטסטרון גבוהים מהנורמל. בקצה השני של ספקטרום התסמונת ישנו חוסר היאנג של הכליות המתבטא בעודף משקל שגם הוא מסיבותיו יגרום לביוץ לעיתים רחוקות עד כדי חוסר ביוץ לחלוטין.
סינדרום המאובחן כהתקעות לחות וליחה בשחלות פוליציסטיות pcos   בשחלות לא בחצוצרות, הוא המקרה של סינדרום התקעות לחות וליחה הקשורים בבעיות פוריות.
Metformin  היא התרופה הניתנת ברפואה המערבית במצב של שחלות פוליציסטיות pcos. ניסויים בקליניקות בסין הראו ששימוש בתרופה זו משפיע יותר על רמות האיסולין ואילו טיפול בדיקור סיני וצמחי מרפא סיניים יותר מעורר את הביוץ ומשפר את הסימפטומים הקשורים לתסמונת שחלות פוליציסטיות pcos.

 

כיצד תזונה עוזרת לטפל בשחלות פוליציסטיות

ידוע כי שמירה על תפריט תזונה נכונה חשוב על מנת לטפל בעודף משקל, שיעור יתר ואקנה, כמו גם בתסמונת השחלות הפוליציסטיות עצמם. על כך ארחיב במאמר נפרד.

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter

אולי יעניין אותך גם...

אנדומטריוזיס

טיפול ברפואה סינית באנדומטריוזיס, דיקור סיני וצמחי מרפא, מקל על הכאבים הקשים המתרחשים סביב הביוץ והווסת ומאפשר לאישה להרות ולחוות הריון בריא. מהי מחלת אנדומטריוזיס?

קרא עוד »
דילוג לתוכן