השפעת ' תקופת הקורונה ' עלינו בראי הרפואה סינית

כמות הבדיחות שרצה ברשת בתקופה קשה זו, שוברת שיאים ואני מברך על כך גם אם הן ציניות ברובן וזאת מדוע?
הקורונה פוגעת פיזיולוגית באדם שנדבק בנגיף, בדרגות פגיעה שונות. שמענו בתקשורת שאנשים בקבוצות סיכון שונות צריכים להיזהר יותר משום שהשפעת הקורונה עליהם היא קטלנית. אנחנו יודעים שילדים ואנשים בריאים ברובם מתגברים על הקורונה כאילו הייתה שפעת רגילה, אך גם אנשים בריאים ללא מחלות רקע נפגעו בצורה קשה מהקורונה.
לכן, אני טוען ,על פי הרפואה הסינית, שאנשים בריאים ללא מחלות רקע שנמצאים במצב סטרס כלולים גם הם בקבוצות סיכון  ובעזרת הרפואה הסינית ניתן למנוע זאת ואסביר.

FRIGHT- קפא במקום
FLIGHT- ברח- נוס על נפשך
FIGHT- הילחם.

שלושת התגובות הללו הן תגובות למצב של סטרס ואל לנו להישאר בתגובות אלו, משום שהגוף מקצה משאבים רבים (מגייס מילואים בצו 8) לתגובות אלו ולאורך זמן מכלה את האנרגיה שלנו וכך הופך אותנו לפגיעים ומשויכים לקבוצות סיכון.

רבים מאיתנו מודעים לכך שכאשר אנו במצב סטרס אנחנו נוטים לחלות ביתר קלות. ואסביר זאת בצורה ציורית.

הרפואה הסינית הקלאסית התפתחה מהתבוננות באדם ובטבע.

הצ'י- אחד המרכיבים העיקריים עליהם הרפואה הסינית מתבססת הינו אנרגיה הזורמת בגוף האדם ונעה ברשת מסועפת של ערוצים שנקראת מערכת המרידיאנים. מערכת זו נוספת למערכות הקיימות בגוף (כגון מערכת הדם) והאנרגיה הזורמת בה הינה אנרגיה חשמלית כדוגמת האנרגיה הזורמת במערכת העצבים.

אנרגיה זו מתחלקת למספר סוגים ואחד מהם נקרא 'האנרגיה המגינה'- WEI QI אנרגיה זו זורמת בגוף בשכבה החיצונית- בין העור והשרירים והיא שבאה במגע עם הסובב אותנו. בכך מגינה עלינו מחדירה של גורמי מחלה כדוגמת הקורונה.
נמשיל זאת לבט"שית (רכב הביטחון שחיילנו מפטרלים בו לאורך הגבול) שמפטרלת תדיר לאורך הגבול ובכך מונעת חדירת גורמים עוינים דרך הגדר. ברגע שמזהה ניסיון חדירה היא מטפלת בו מידית ומגייסת כוחות נקודתית לטיפול בניסיון החדירה.
כך גם בגופנו, 'האנרגיה המגינה' זורמת- מפטרלת בשכבה החיצונית של גופנו ומונעת חדירה של גורמי מחלה פנימה.
במצב סטרס , אנרגיה זו נתקעת, זאת אומרת, אינה זורמת כהלכה כפי שציינתי בתחילת פסקה זו. כך גם הבט"שית, שמסיבה כלשהי עצרה באמצע משימת הפטרול ובכך אפשרה בעצם הזדמנות לגורם העוין לחתוך את הגדר ולהיכנס לפנים הארץ.

מכאן אנו למדים, שבתקופה זו שהסטרס אופף אותנו מכל עבר, הדבר הראשון שצריכים אנו לעשות, הוא לדאוג להשתחרר מהשפעותיו.
שחרור הלחץ ישמור על "הגדר" שלנו חזקה ויימנע כניסת גורם מחלה אל הגוף ביתר קלות, כדוגמת נגיף הקורונה.

איך נזהה שאנו בסטרס?
פשוט, שאנחנו לא נינוחים/בשמחה אלא עסוקים רוב הזמן בנושא הגורם לנו לחץ.
על פי הרפואה הסינית, כל הרגשות הם בריאים ותקינים כשהם במידה (גם שמחה) אם אנו מזהים ש"נתקענו" לאורך זמן במצב של כעס/תסכול, דאגה, עצבות, פחד ובדגש על- לאורך זמן- אנחנו במצב של סטרס.

שמחה היא רגש המאפשר תנועה חופשית בגוף. הכוונה היא שהאנרגיה המגינה, עליה דיברנו קודם, תוכל לבצע את עבודתה כהלכה.
לכן יש מצווה להיות בשמחה ובמיוחד משום שאנו בחודש אדר. "משנכנס אדר מרבין בשמחה".

כולנו מכירים את הסיטואציה שאדם כועס אז התגובה של הסובבים אותו היא "מה קרה לך? תזרום..", משום שמזהים מבלי להכיר במשמעות הפיזיולוגית של התקיעות הרגשית והשפעתה, שמצב זה לא בריא לו וממשיכים ואומרים "עזוב, חבל על הבריאות שלך". כך גם במצב לחץ.

בנוגע להתמחותי ב פוריות , אתן גם התייחסות להשפעת ' תקופת הקורונה ' על היכולת להרות, להחזיק את ההיריון ולמנוע עיכוב גדילה תוך רחמי IUGR –
כפי שכבר הסברתי, מצב של סטרס מונע זרימה חופשית של אנרגיה בגוף וכך גם בנוגע לזרימת דם.
הרחם שאינו הכרחי להישרדות הוא מהראשונים להיפגע מאספקה לא מספקת- אסביר זאת.

במצב של חוסר/תקיעות דם ואנרגיה, האיברים החיוניים להישרדות הם ראשונים לקבל את האספקה.
לכן, הרחם שאינו איבר חיוני להישרדות, במצב זה, מקבל מעט אספקה.
כשאני אומר רחם הכוונה לכל המערכת הגניטלית- שחלות, חצוצרות והרחם עצמו.
מכאן, שזרימה לא מספקת של דם ואנרגיה אל הרחם יכולה ליצור קושי בקליטת היריון- בין אם זה בהפריה/הזרעה או היריון ספונטני.
כנ"ל, שהאישה כבר במצב היריון ובמיוחד בטרימסטר הראשון, יכול להיווצר קושי להחזיק את ההיריון מאותה הסיבה.
נכון הדבר גם לגבי עיכוב גדילה תוך רחמי IUGR , משום שהעובר אינו מקבל את ההזנה בצורה מספקת ורציפה.

לכן, אני דואג בטיפוליי, הן בניסיון קליטת ההיריון והן במהלך ההיריון לעודד את זרימת הדם והאנרגיה ולמנוע מצבים לא רצויים אלו.

כמו שאני נוהג לחזור ולומר אצלי בקליניקה, "לצחוק כל הדרך אל הילד".

לאחר שהבנו כי הלחץ הוא גורם הפוגע במערכת החיסון וזיהינו כי אנחנו "תקועים" במצב זה.
עכשיו, "איך יוצאים מזה?"
כפי שציינתי קודם, שמחה מאפשרת זרימה חופשית של דם ואנרגיה בגוף.

לכן, בימים אלו כשאנו צפונים בביתנו וחלקנו ללא יכולת לעסוק ב"עבודה מהבית", אז במקום להרגיש "תקועים", עלינו לעסוק בדברים שאנו אוהבים ובכך משמחים אותנו.

לעשות מהלימון לימונדה.

הרי לכם דוגמה אישית- אחד מתחביביי הוא כתיבה, גם אם איני מרבה לפרסם את מאמריי.
על מנת להשתחרר מהסטרס, קמתי הבוקר ופתחתי בכתיבת מאמר זה ובכך בצורה יזומה מונע אני מעצמי התעסקות בגורם הלחץ, שלא פוסח על אף אחד מאיתנו.

אפשר לעסוק במוזיקה, קריאה, פיסול…
אם יש ילדים לשחק משחקי חשיבה או משחקי קובייה…
לעסוק בפעילות אירובית- לב ריאה כדוגמת צ'י גונג, הליכה או ריצה, כמובן על פי הנחיות הבטיחות של משרד הבריאות בימים אלו.
הפעילות הגופנית תאפשר ותיצור תנועה בצורה מנואלית בגוף ותעזור לנו לצאת מהתקיעות אותו הלחץ יוצר.
הרי כולנו מכירים את ההרגשה הטובה אחרי הליכה או ריצה.

דיקור סיני לחיזוק מערכת החיסון 

אחת הדרכים הטובות שהתגלתה לחיזוק מערכת החיסון בהתמודדות עם נגיף הקורונה, היא דיקור סיני.
השלטונות בסין העבירו לאזור הבעייתי בסין מספר רב של מטפלים ברפואה סינית בכדי לעזור בהתמודדות עם התפרצות נגיף הקורונה ולהאט בצורה משמעותית את התפשטות המגיפה. הדבר התגלה כהצלחה גדולה.

תזונה-
בימים אלו, עקב השעמום או חוסר מעש נמצא את עצמנו מחפשים אחר ממתקים או סוכרים למיניהם.
המלצתי היא, ארוחות קטנות כל 3 שעות על מנת לא להכביד על מערכת העיכול. כך גם נשמור על רמת סוכר יציבה ולא נצטרך "לרוץ" ולחפש אחר אותם ממתקים העשויים מסוכרים ופחמימות פשוטות.

מזונות מטוגנים וצלויים מגרים את הקיבה ונרצה להימנע מכך. נעדיף מזונות מבושלים וקלים לעיכול.
הירקות הכתומים מחזקים את מערכת העיכול והשורשים הלבנים מחזקים את מערכת הנשימה.
על פי הרפואה הסינית, הביטחון שלנו קשור לאלמנט האדמה ואלמנט האדמה קשור למערכת העיכול ולכן נשלב מזונות כתומים המחזקים את מערכת זו בטטה, סלק אדום, ברוקולי, דלעת, דלורית, גזר.
יש לחזק את אלמנט האדמה על מנת להזין את אלמנט המתכת.
מערכת הנשימה מאוימת בימים אלו ע"י נגיף הקורונה , לכן נרצה לחזק אותה.
על פי הרפואה הסינית מערכת הנשימה קשורה לאלמנט המתכת ולכן בנוסף לחיזוק מערכת העיכול נרצה לשלב שורשים לבנים המחזקים את מערכת הנשימה כגון קולורבי, שורש של חסה, לפת, שום טרי, בצל ירוק חי.

לפעמים תחושת הצמא מתערבבת עם תחושת הרעב ואנחנו חשים רעבים כאשר בעצם אנו צמאים.
לכן, מומלץ לשתות מים מעט קרירים ואחרי שרווינו מהמים נוכל לקבל את מידת הרעב האמיתית.

מאחל לכולנו בריאות ושמחה.

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter

אולי יעניין אותך גם...

דילוג לתוכן