חיזוק מערכת החיסון בעזרת הרפואה הסינית והטבעית

 

אדם בריא עם מערכת חיסון חזקה ע"פ הרפואה הסינית, אינו אדם שלא חולה. אדם בריא מתגבר מהר וטוב על מחלה, כך שלא נגרמים לו סיבוכים. ז"א המחלה לא חדרה פנימה לשכבות העמוקות יותר ומערכת החיסון הצליחה להדוף אותה בלי שתשאיר צלקות עמוקות. כשמדובר בנגיף אגרסיבי יתכן ואדם עם מערכת חיסון חזקה אכן ידבק בנגיף כמו קורונה COVID-19 או SARS-COV אך יגבר עליו במהירות וללא סימפטומים משמעותיים.
ברפואה הסינית מערכת החיסון קשורה ב 'האנרגיה המגינה – WEI QI . אנרגיה זו זורמת בגוף בשכבה החיצונית- בין העור והשרירים והיא שבאה במגע עם הסובב אותנו. בכך מגינה עלינו מחדירה של גורמי מחלה כדוגמת הקורונה.
חוזקה של מערכת החיסון נגזר ממצבנו הפיזי והנפשי.
נמשיל זאת לבט"שית (רכב הביטחון שחיילנו מפטרלים בו לאורך הגבול) שמפטרלת תדיר לאורך הגבול ובכך מונעת חדירת גורמים עוינים דרך הגדר. ברגע שמזהה ניסיון חדירה היא מטפלת בו מיידית ומגייסת כוחות נקודתית לטיפול בניסיון החדירה.
כך גם בגופנו, 'האנרגיה המגינה' זורמת- מפטרלת בשכבה החיצונית של גופנו ומונעת חדירה של גורמי מחלה פנימה.
נפשי – במצב סטרס , אנרגיה זו נתקעת, זאת אומרת, אינה זורמת כהלכה כפי שציינתי בתחילת פסקה זו. כך גם הבט"שית, שמסיבה כלשהי עצרה באמצע משימת הפטרול ובכך אפשרה בעצם מספיק זמן והזדמנות לגורם העוין לחתוך את הגדר ולהיכנס לפנים הארץ.
פיזי – עלינו לתת לחיילנו שבבטשית מזון איכותי ובכמות מספקת וכן לאפשר להם שעות שינה בהתאם לרמת הפעילות. אם לא נעשה זאת ניצור שחיקה אצל החיילים ובזמן "ההתקלות" בגורם העויין המאיים לחדור פנימה, לא יוכלו החיילים לסקל את החדירה פנימה.

נפשי –  פרוט בנושא  והדרכים להתמודד עם הסטרס במאמר 'השפעת תקופת הקורונה' .

פיזי –
משקל הגוף ( עודף / תת )
למשקל הגוף יש "משקל" על חוסנה של מערכת החיסון.
עודף משקל, במיוחד זה המתבטא בשומן באזור הכרס, מחליש את מערכת החיסון.
תת משקל מופיע לרוב אצל אנורקסים, זקנים, חולי מחלה ממאירה ובחולים במחלות מעי דלקתיות בהם הספיגה נמוכה. חוסר בחלבונים וקלוריות הנובע מכך, משפיע לרעה על ייצור חלבוני מערכת החיסון.
מנוחה
במצב שהאדם בריא, המנוחה מאפשרת לגוף להקצות מספיק משאבים לחיזוק הגוף ולבניית תאים חדשים, בינהם תאים של מערכת החיסון. ילדים זקוקים ליותר שעות שינה לייצור תאים גם לגדילה ולא רק להחלפת התאים ההרוסים כמו אצל המבוגרים.
במצב של מחלה, יש צורך במנוחה כדי שהגוף לא יבזבז אנרגיה על פעילות, וכך יוכל להקצות מספיק אנרגיה להתמודדות מהירה וטובה עם גורם המחלה. חוסר מנוחה יאריך את זמן המחלה ויסכן את האדם בהחמרת המחלה.
מנוחה למערכת העיכול – מערכת העיכול גוזלת אנרגיה רבה. לכן, במצב מחלה יש לאכול ארוחות קטנות. המזון צריך להיות מזון קל לעיכול כמו ירקות מבושלים, מרקים ומעט אורז.
מזונות יוצרי ליחה – לחות וליחה חשובים לגוף ולמערכת העיכול לביצוע תהליכים שונים בגוף. כשמערכת העיכול חלשה, הליחה מתחילה להצטבר, להפריע לתהליכים ולהכביד על הגוף, שגם כך נמצא בתהליך של הפרשת רעלים, ביניהם גם הליחה, על מנת להבריא.
המזונות יוצרי ליחה העיקריים הם: בננות, מוצרי חלב, קמח וסוכר לבן, פחמימות פשוטות וחסרות ערך תזונתי, בוטנים, אגוזים ,פירות הדר (לכן לא מומלץ לשלב אותם בזמן מחלה, גם לא במיצי הפירות, למרות שהם מכילים וויטמיןC , מזון מעובד ומזון מטוגן.
מזונות מנקי ליחה –  שיפון (בעיקר מלא), גריסי פנינה, סלרי, רוקט, אורוגולה, בצל ירוק, כרישה, נבטים, שעועית אזוקי, שעועית מאש, חזרת, תה ירוק, תה קמומיל, תפוחים ירוקים, חומץ תפוחים, לימון.
שתיית נוזלים – יש לשתות נוזלים בכמות מספקת בהתאם לאקלים ולפעילות. הנוזלים עוזרים לגוף לפנות רעלים. ניתן לשלב חליטות צמחים כמו: אסטרגלוס, אכיניצאה, טימין, סמבוק שחור, מליסה, לואיזה ולימון. יש לשתות את החליטות תדיר ובעודם חמים. חוקרים סוברים שנגיפים כדוגמת הקורונה אינם שורדים בטמפרטורה מעל 27 מעלות צלזיוס. כך, ששתיה חמה לאורך כל היום מקשה על הוירוס להתקיים.

ויטמינים לחיזוק מערכת החיסון
ויטמין A- בטא קרוטן, ויטמין  B6 , B12 ) B), ויטמין C, ויטמין D, ויטמין E
חוסר בויטמינים ובמינרלים מסוימים, מחליש את מערכת החיסון ומגביר את הסיכון לחלות.
מחקרים מראים שלויטמינים הבאים יש חשיבות לפעילות תקינה של מערכת החיסון: ויטמין D ויטמיני B  ובראשם B12 ,B6 וחומצה פולית, ויטמין A בטא קרוטן וויטמין E וויטמין C. ההשפעה של ויטמין C על הידבקות בשפעת, שנויה במחלוקת כאשר ההמלצה היא לצרוך מספיק ויטמין C מן המזון ולא ליטול תוספי תזונה על מנת לחזק את מערכת החיסון.
ויטמין Dויטמין D נוצר בתהליך חשיפת הגוף לשמש. לכן, חשוב לחשוף את הגוף לשמש בשעות הבוקר ואחה"צ שהקרינה נמוכה וללא ביגוד או קרמים להגנה.
מזונות המספקים ויטמין D: דגים שמנים- טונה, מקרל, סלמון וסרדינים. חמאה, חלמון ביצה, כבד ופטריות. ויטמין D מסיס בשמן.
ויטמין B קבוצת ויטמינים מסיסה במים והחשובים בינהם הם B6 B12 וחומצה פולית.
ויטמין B6 תפו"א,בטטות, בננה,אבוקדו,תרד , כרוב ניצנים, שעועית יבשה, סויה, ערמונים, גריסי פנינה, בורגול, בשרים ודגים.
ויטמין B12נמצא באוכל מן החי, לכן צמחונים נאלצים לקחת תוספים. נמצא באברים פנימיים-כבד, לבבות, מוח. בשר בקר, הודו, דגים- סלמון, הרינג וסרדינים. ביצים, עוף וודגנים מועשרים.
חומצה פולית – נמצאת בירקות ירוקים כמו תרד ברוקולי וחסה. איברים פנימיים כמו כבד מוח ולבבות. פפאיה, זרעי חמניות, קטניות – כוס אחת ביום מספקת את המנה היומית הנדרשת של חומצה פולית.
ויטמין Cויטמין C הוא נוגד חימצון – אנטיאוקסידנט חזק ויעיל ובעל השפעה חיובית רחבת טווח על  מערכת החיסון. ויטמין C עוזר בהתאוששות מהירה מדלקת ריאות והשפעה מיטיבה אצל קשישים. ויטמין C אינו מונע הדבקות בשפעת באוכלוסיה הבוגרת אלא על אתלטים בעיקר. ויטמין C שומר על בריאות העור ובכך מונע חדירת גורמים מזהמים.
ויטמין C מצוי במזונות צמחיים בלבד כמו: פלפל אדום, קיווי, פירות יער, גויאבה, פפאיה, תות שדה, עגבנייה, מנגו, מלון, ברוקולי, כרוב ניצנים, כרובית, תפו"א.
פירות הדר עשירים בויטמין C , אבל הם שייכים למזונות יוצרי ליחה ולכן לא מומלץ לצרוך אותם בזמן מחלה משום שהליחה מכבידה על הגוף ומפריעה לתפקוד מערכת החיסון.
עלים ירוקים הם גם מקור טוב לברזל על בסיס צמחי,שנספג טוב יותר על בסיס ויטמין C, לכן הם בסיס טוב לספיגה של שניהם.
יש לצרוך ירקות טריים. פלפל אדום אחד מספק כמות ויטמין C היומית.
ויטמין Aבטא קרוטן-  משפיע על תפקוד מערכת החיסון וריריות תקינות. מגיע מהחי ומהצומח.
חלמון ביצה, כבד ומוצרי חלב-לא ממליץ בגלל השתייכותם למזונות יוצרי ליחה . ירקות ופירות כתומים ו/או כהים כגון בטטה, דלעת, דלורית, גזר, פלפלים, ברוקולי,תרד, חסה, אפונה, מלון, אפרסק, פאפיה.
ויטמין A מסיס בשמן. בטטה בתנור עם שמן זית תספק את הכמות היומית הנדרשת.
ויטמין E נוגד חימצון-אנטיאוקסידנט. משפיע על תפקוד מערכת החיסון. מצוי בשמנים צמחיים כמו נבט חיטה. שמן דגים. אגוזים,שקדים, זרעים, נבט חיטה, דגנים מלאים וירקות עליים ירוקים.

מינרלים לתמיכה במערכת החיסון
ברזל, אבץ, סלניום, נחושת
ברזל – יחד עם חומצה פולית עוזר בחלוקת תאים (גדילה) ותומך בתפקוד ובקרה על תאי מערכת החיסון.  מצוי בחי ובצומח. כבד, הודו, בשר בקר, עוף, דגים, ביצים, קטניות,אגוזים, זרעים וירקות ירוקים.  ויטמין C משפר ספיגה של ברזל מן הצומח.
אבץ – מינרל המשמש לביצוע תהליכים רבים בגוף. חלוקת תאים וייצורם, החלמת פצעים. נחוץ לתפקוד מערכת החיסון.  מצוי בכבד, לבבות, בשר בקר,עוף, ביצים, מוצרי חלב, פירות ים, אגוזים וזרעים, נבט חיטה,
סלניום –  נוגד חימצון הנדרש לפעילות אופטימלית של מערכת החיסון.
המקור העשיר ביותר לסלניום הוא אגוז ברזיל. מצוי גם בדגנים מלאים, אגוזים, פטריות שיטאקי, דגים, הודו ועוף.
מגנזיום – מינרל המשמש לביצוע תהליכים רבים בגוף. בנוסף למערכת החיסון, מגנזיום נחוץ גם לתפקוד מערכת העצבים, הלב , השרירים והעצמות.  מצוי בירקות ירוקים כמו: תרד, ברוקולי, מי ברז, שעועית ירוקה, אפונה, סויה, דגנים מלאים, אגוזים ודגים-ליבוט במיוחד.
נחושת – מינרל חשוב לתפקוד תאי מערכת החיסון, מערכת העצבים,תהליכי דלקת, העצמות והעור. מצוי באיברים פנימיים, פירות ים, דגנים מלאים, פטריות-שיטקי במיוחד, קטניות, זרעים, ערמונים, תפו"א ושוקולד.

במה נבחר ?  תזונה או תוספי מזון

מומלץ לבחור בתזונה כמקור לויטמינים והמנרלים. במזון ישנם חומרים נוספים המעצימים את פעולתם וספיגתם של הויטמינים והמינרלים בגוף. במקרים של חסר גדול, כמו באנמיה, רצוי לקחת תוספים אך רק בהנחיית דיאטנית או רופא.
* צריכה לא מבוקרת של תוספים עלולה לגרום לנזקים רציניים בגוף (ראיתי מקרים כאלה)

צמחי מרפא לחיזוק מערכת החיסון

אסטרגלוס – Huang Qi – קדד סיני
צמח אסטרגלוס נמצא בשימוש רב ברפואה הסינית וברפואת הצמחים המערבית. צמח עיקרי לחיזוק מערכת החיסון ונלקח כצמח בודד או בפורמולות סיניות כדוגמת Yu Ping Feng San – פורמולה סינית לחיזוק מערכת החיסון. עוזר גם במצבים של חולשה, עייפות , אנמיה ותשישות.  משפיע על היווצרות  IL2  ו IFN-y  התורמים להגנה מפני סרטן ומחלות זיהומיות שונות.
אצל חולים עם גידולים סרטניים, נמצא שהזרקת אסטרגלוס מעכבת התפתחות הגידולים, מפחיתה את השפעתם הרעילה של טיפולי הכימוטרפיה, משפרת תפקוד מערכת החיסון ואיכות החיים.
ניתן להשתמש באסטרגלוס כשורש מיובש כתוספת במרקים ותבשילים.
ניתן לקחת אותו גם בתמצית/טבליות מרוכז, אך צריך להזהר בגלל אופיו החם לאנשים עם חום פנימי.

אכיניצאה – Echinacea
אכיניצאה צומח בצפון אמריקה. הוא הפופולרי ביותר, באירופה וארצות הברית, לחיזוק מערכת החיסון בהקשר של מערכת הנשימה. עוזר בהתמודדות עם זיהומים בדרכי נשימה עליונות ותחתונות, סינוסיטיס, דלקת הלוע, דלקת שקדים ודלקת ריאות ובזיהומים עוריים (ע"פ הרפואה הסינית העור נחשב ל 'ריאה השלישית' ).

פרופוליס – Propolis
פרופוליס מיוצר ע"י דבורי דבש-Apis mellifera מניצני עצים. הפרופוליס פועל כאדג'ובנט שמחזק או מווסת את התגובות החיסוניות לאנטגן. מעלה פעילות פגוצנטית, מעורר נוגדנים וחסינות ררית, משפר את התגובה התאית, מגביר את תגובת התאים הלבנים.

רפואה סינית לחיזוק מערכת החיסון

ברפואה הסינית יש טיפול לשלבים שונים של מחלות מערכת הנשימה. הטיפול הניתן הוא דיקור סיני ו/או צמחי מרפא סינים. בתורת צמחי מרפא סינים ישנם מגוון של פורמולות צמחי מרפא לטיפול בשלבים השונים של מחלות דרכי הנשימה, מהשלב המניעתי דרך מחלה נגיפית-וירלית, דלקות גרון, ליחה, שיעולים על סוגיהם. רצוי וכדאי לקבל אבחנה, של מרפא ברפואה סינית, בכדי להתאים את הפורמולה המתאימה לשלב המחלה.

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter

אולי יעניין אותך גם...

דילוג לתוכן